بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت روش عرضه اولیه بهامُهر با الگوریتم ماشین بردار پشتیبان

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته اقتصاد بین الملل دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس

2 استاد اقتصاد گروه اقتصاد، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 دانشیار اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس دانشکده مدیریت و اقتصاد

10.30465/jnet.2024.45820.2051

چکیده

تأمین بسترهای لازم برای رشد تولید مستلزم حیات کسب‌وکارها است؛ دراین‌بین یکی از عامل‌های اصلی بقاء کسب‌وکارها مسئله‌ی تأمین مالی آن‌ها محسوب می‌شود. روش عرضه اولیه بهامُهر روش نوین تأمین مالی کسب‌وکارها بر بستر فناوری بلاکچین است که امکان جذب سرمایه بالا از سراسر دنیا را طی مدت‌زمان کوتاه محقق می‌نماید. تبیین این روش و احصاء عوامل موفقیت آن ها ضروری به نظر میرسد. ازاین‌رو در این مقاله با استفاده از روش ماشین بردار پشتیبان به بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت روش عرضه اولیه بهامُهر میان 307 پروژه از سال 2016 تا انتهای 2018 پرداخته‌ایم. اثر خصیصه‌های پروژه، کمپین، شبکه‌های اجتماعی و تیم در روندی تجمعی بر روی دو متغیر هدف کل وجوه جمع‌آوری‌شده در فرآیند عرضه اولیه بهامُهر و درصد دستیابی به حداکثر سرمایه تعیین‌شده توسط مؤسسین پروژه(هاردکپ) به‌عنوان ملاک‌های موفقیت طی دو سری مدل مجزا در این مقاله موردبررسی قرار گرفته-است. با دستیابی به مدل‌های منتخب بر اساس عملکرد آن‌ها و اولویت‌بندی خصیصه‌ها با استفاده از تکنیک لاسو، مقاله حاضر نشان می‌دهد دو خصیصه‌ی «ثابت بودن عرضه توکن» و «در دسترس بودن کد قرارداد هوشمند» بنابر نتایج هر دو مدل منتخب، بالاترین سطح تأثیرگذاری را در موفقیت یک عرضه اولیه بهامُهر ایفاء می‌نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating Factors Affecting the Success of the Initial Coin Offering Method with the Support Vector Machine (SVM) Algorithm

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Teimoora 1
  • kazem yavari 2
  • reza najarzadeh 3
1 PhD Student at Facility of Economic and Management of Tarbiat Modares University
2 Professor of Economics,Department of Economic,Yazd University
3 Associate Professor, Tarbiat Modares University, Department of Economics, Tehran, Iran
چکیده [English]

Financing is very important for businesses. Initial Coin Offering is a new way of financing businesses based on blockchain technology. It seems necessary to explain this method and calculate its success factors. Therefore, in this article, using the support vector machine (SVM) algorithm, we have investigated the factors affecting the success of initial coin offering campaigns among 307 projects from 2016 to the end of 2018. In this article, the effect of the characteristics of the project, campaign, social networks and the team in a cumulative process on the two target variables- the total amount raised in the ICO process, and the percentage of hard cap (maximum capital determined by the founders of the project) raised as success criteria- have been examined in two separate model series. By obtaining the optimal models based on their performance and prioritizing the features using the Lasso technique, this article shows the two features of "Token supply is fixed" and "availability of smart contract code" have the highest level of influence in the success of an Initial Coin offering According to the results of both optimal models.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financing
  • Blockchain
  • Initial Coin Offering
  • Support Vector Machine
  • Token