بررسی تأثیر شاخص توسعه انسانی بر گسترش تجارت‌الکترونیک B2B: مورد مطالعه شرکای عمده تجاری ایران با رویکرد رگرسیون حد آستانه

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

3 دانشیار گروه اقتصاد، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

4 دانشجوی دکتری اقتصاد بین الملل، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

10.30465/jnet.2023.43680.1970

چکیده

هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر شاخص توسعه انسانی بر گسترش تجارت‌الکترونیک B2B (تجارت الکترونیک بنگاه به بنگاه) در ایران و کشورهای شریک تجاری ایران طی دوره‌ی زمانی 1395-1390 با استفاده از رویکرد پنل آستانه می‌باشد. متغیرهای تحقیق شامل سطح گسترش تجارت‌الکترونیکی، فشار تحمیلی ناشی از وابستگی به صادرات، فشار هنجاری ناشی از روابط منسجم تجاری جهانی، فشار تقلیدی ناشی از رقابت خارجی، دانش مشترک جهانی، دسترسی به اینترنت و شاخص توسعه انسانی می‌باشد. طبق نتایج، در کشورهایی که شاخص توسعه انسانی پایین است این شاخص اثر منفی بر توسعه تجارت الکترونیک B2B می‌گذارد که می‏تواند تحت تاثیر آماده نبودن زیرساخت‌ها باشد و این رابطه برای کشورهایی با سطح توسعه انسانی بالا معکوس است. براساس آستانه تعریف شده در این مقاله میانگین در کشورهایی که شاخص توسعه انسانی پایین تری دارند شاخص توسعه انسانی در این کشورها موجب کاهش سطح تجارت الکترونیک B2B می‌شود اما در کشورهایی که HDI در آنها بالاتر از میزان آستانه است، اثر معنی داری نداشته است. رژیم شاخص توسعه انسانی تا سطح آستانه‌ای با ضریب 667/3- روی تجارت‌الکترونیک B2B تأثیر منفی گذاشته و شاخص توسعه انسانی تجارت‌الکترونیک را کاهش داده است. هند و پاکستان و تاجیکستان کمتر از مقدار آستانه یعنی 653/0 هستند و بقیه کشورهای مورد مطالعه در این پژوهش بیشتر از مقدار آستانه هستند. آزمون اثر آستانه‌ای انجام شده، هم بر اساس فاصله اطمینان 95% مقدار عددی آستانه‌ای بین بیشترین و کمترین مقدار قرار می‌گیرد و هم بر اساس مقدار بحرانی، و سطح معنی‌داری فرضیه H0 مبنی بر اینکه اثر آستانه‌ای وجود ندارد، رد می‌شود و فرضیه H1 وجود حداقل یک آستانه، رد نمی‌گردد.
:JEL طبقه بندی
. F42, C16, O24

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Human Development Index on B2B E-Commerce Expansion: A Case Study of Iran and Iran's Major Business Partners with Threshold Regression Perspective

نویسندگان [English]

  • fereshteh shafiei shibdeh 1
  • mehdi nejati 2
  • Mojtaba Bahmani 3
  • mostafa gholami 4
1 M. A in Economics, Faculty of Management and Economics, shahid bahonar university of kerman, kerman, iran
2 Associate Professor, Department of Economics, Faculty of Management and Economics, shahid bahonar university of kerman, kerman, iran
3 Associate Professor, Department of Economics, Faculty of Management and Economics, shahid bahonar university of kerman, kerman, iran
4 PhD student in International PhD. student of International Economics, Faculty of Management and Economics, shahid bahonar university of kerman, kerman, iran
چکیده [English]

The main purpose of this study is to investigate the impact of the human development index on the expansion of B2B electronic commerce (business-to-business electronic commerce) in Iran and Iran's trading partner countries during the period of 2011-2016 using the Astana panel approach.The research variables include the level of expansion of e-commerce, imposed pressure due to dependence on exports, normative pressure due to consistent global trade relations, imitative pressure due to foreign competition, global common knowledge, Internet access and human development index.According to the results, in countries with a low human development index, this index has a negative effect on the development of B2B e-commerce, which can be affected by the lack of infrastructure, and this relationship is inverse for countries with a high level of human development. Based on the threshold defined in this article, the average in countries with a lower human development index, the human development index in these countries causes a decrease in the level of B2B e-commerce, but in countries where the HDI is higher than the threshold, it did not have a significant effect. The human development index regime has had a negative effect on B2B e-commerce up to a threshold level with a coefficient of 3.667 and has reduced the human development index of e-commerce. India,Pakistan and Tajikistan are less than the threshold value of 0.653, and the rest of the countries studied in this research are more than the threshold value. The threshold effect test was performed, both based on the 95% confidence interval, the numerical value of the threshold is placed between the highest and the lowest value, and based on the critical value, andthe significance levelof theH0 hypothesis that there is no threshold effect is rejected, and theH1 hypothesis ofthe existence of a minimum A threshold is not crossed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-Commerce
  • B2B E-Commerce
  • Threshold Regression
  • Human Development Index
  • Iran Business Partners JEL Classification: F42
  • C16
  • O24
  1. آقایی، عشرت.(1396)، بررسی سطح بلوغ تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط استان تهران. فصلنامه پژوهش های کاربردی در فنی و مهندسی، دوره: 1، شماره: 4.

    ارباب، طاهره.(1399)، چالش های تحقق تجارت الکترونیکی در ایران و راهکارها. پژوهش های پیشرفت و تعالی، دوره 3 پاییز 1399 شماره 1.

    باباپور، اصغر؛ سعیدنیا، حمیدرضا؛ علیپور درویش، زهرا. (1399)، ارائه الگوی کسب و کار در بازار کالاهای صنعتی و واسطه ای (قطعات یدکی خودرو) با تاکید بر نقش زنجیره ارزش در حوزه تجارت الکترونیک. مجله مدیریت و کسب و کار، دوره 12، شماره 46، صفحه 181-165.

    بدیع زاده، علی؛ ارشاد، سحر.(1395)، تاثیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک بر پذیرش آن در شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی قزوین. نشریه مدیریت توسعه و تحول، شمراه 25، صفحه 78-71.

    ترابی، تقی؛ محمدزاده اصل، نازی.(1387)، تعاملات جهانی شدن رشد اقتصاد و تجارت الکترونیک: مطالعه موردی کشورهای در حال توسعه. اقتصاد و تجارت نوین، شماره 12.

    چاوشی، سیده فاطمه؛ محمودزاده، محمود؛ قویدل دوستکویی، صالح .(1398)، عوامل مؤثر بر انتشار تجارت‌الکترونیکی در ایران. مجله علمی پژوهشی پژوهشنامه اقتصادی، سال 19، شماره 3، پیاپی 74.

    حقیقی، محمد؛ بغزیان، آلبرت؛ امینی لاری، منصور؛ قهرمانی، عبدالرضا.(1397)، مطالعه تاثیر تجارت الکترونیک در بازارسازی رسانه بر خط. نشریه جهانی رسانه، دوره 13، شماره 1 پیاپی 25، صفحه 22-42.

    رحیمی اقدم، صمد؛ صنوبر، ناصر؛ میهن تقی زاده، امیررضا؛ حق وردی زاده، ابوالفضل.(1400)، ارتباط اخلاق تجارت الکترونیک با قصد خرید الکترونیک: نقش میانجی تبلیغات دهان به دهان الکترونیک و نقش تعدیلگر بیانیه تضمین. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، دوره 16، شماره 1.

    سخنور، محمد.(1397)، تعیین اندازه بهینه آستانه ای دولت و بهره وری آن با استفاده از رویکرد داده های پانل آستانه ای در کشورهای منتخب اوپک. پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی، سال هشتم، شماره 32.

    زیبایی، منصور؛ مظاهری، زهرا.(1388)، اندازه دولت و رشد اقتصادی در ایران با تاکید بر رشد بخش کشاورزی: رهیافت رگرسیون آستانه ای. نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، دوره 23، شماره 1، صفحه 11-20.

    فرزانه کندری، نرگس؛ محمودی، جعفر. (1397)، ارائه چارچوبی مفهومی برای تبیین تأثیر شاخص های حکمرانی الکترونیکی بر توسعه انسانی پایدار. اندیشه مدیریت راهبردی، سال سیزدهم، شماره دوم، پیاپی 26، ص 302-277.

    قانعی زارع،روح الله.(1395)، تاثیر تجارت الکترونیک بر رشد و توسعه اقتصادی. پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و فناوری لندن-انگلستان.

    Ahmad, S.Z., Abu Bakar, A.R., Faziharudean, T.M., Mohamad Zaki, K.A. (2015). An empirical study of factors affecting e-commerce adoption among small- and medium-sized enterprises in a developing country: Evidence from Malaysia. Information Technology for Development, 21(4), 555–572. doi:10.1080/02681102.2014.899961.

    Alsaad, A., Taamneh, A. (2019). The effect of international pressures on the cross-national diffusion of business-to-business e-commerce. Journal Technology in Society ,(59) ,101-158.

    Al-Qirim, N. (2007). The adoption of eCommerce communications and applications technologies in small businesses in New Zealand. Electronic Commerce Research and Applications, 6(4), 462–473. doi:10.1016/j.elerap.2007.02.012.

    Auer, R.A. (2015). Are imports from rich nations deskilling emerging economics? Human capital and the dynamic effects of trade. Swiss national bank, working paper No. 2010-18.

    Azam ,A., Rafiq, M., Shafique, M., Yuan, J.,Salem, S. (2021). Human Development Index, ICT, and Renewable Energy-Growth Nexus for Sustainable Development: A Novel PVAR Analysis. Front. Energy Res. 9:760758. doi: 10.3389/fenrg.2021.760758.

    Bartlett, C.A., Doz, Y., & Hedlund, G. (1990). Managing the global firm. London: Routledge.

    Chaffy, D. (2002). E-Business and E-Commerce Management Financial Times. Prentice Hall, Harlow, UK.

    Chan, K.S.(1993).Consistency and Limiting Distribution of the Least Squares Estimator of a Threshold Autoregressive Model. Annals of Statistics, 21, 520-533.

    Chen, L.D., Gillenson, M.L., & Sherrell, D.L. (2002). Enticing online consumers: an extended technology acceptance perspective. Information & Management, 39(8), 705–719.

    Chen, T. (2001). Globalization and E-Commerce: Growth and Impact in Taiwan, CRITO working paper.

    Chen, T. (2001). Protecting Network Positions with E-Commerce, forthcoming in The Information System.P.

    DiMaggio, W.,Powell. (1983).The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields, Am. Sociol. Rev. 48 (2) 147–160.

    Chosniel Elikem, O., Xuhua, H.,Akaba, S., Shi, J., Worwui-Brown, D. (2020). The Determinant Factors of Business to Business (B2B) ECommerce Adoption in Small- and Medium-Sized Manufacturing Enterprises, Journal of Global Information Technology Management, DOI: 10.1080/1097198X.2020.1792229.

    Cohen, W.M., Levinthal, D.A. (1990). Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35: 128–152.

    Forsgren, M., Johanson, J., & Sharma, D. D. (2000). Development of MNC centers of excellence. In U. Holm & T. Pedersen (Eds.), The emergence and impact of MNC centres of excellence (pp. 45–67). London: MacMillan.

    Gomez-Herrera, E.,Martens, E.B.,Turlea, G.(2014). The drivers and impediments for crossborder e-commerce in the EU, Inf. Econ. Policy 28 83–96.

    Neumayer, E.,Perkins, R. (2005). Uneven geographies of organizational practice: explaining the cross-national transfer and diffusion of ISO 9000, Econ. Geogr. 81 (3) 237–259 http://doi.org/10.1111/j.1944-8287.2005.tb00269.x.

    Apavaloaie, E-I. (2014). The impact of the Internet on the business environment. Emerging Markets Queries in Finance and Business. Procedia Economics and Finance 15 951 – 958.

    Fern´andez-Bonilla, F., Gij´on,C., De la Vega, B.(2022). E-commerce in Spain: Determining factors and the importance of the e-trust. Telecommunications Policy 46 102280.

    Ghobakhloo, M., Arias-Aranda, D., & Benitez-Amado, J. (2011). Adoption of e-commerce applications in SMEs. Industrial Management & Data Systems, 111(8), 1238–1269. doi:10.1108/02635571111170785.

    Gono, S., Harindranath, G., & Berna Özcan, G. (2016). The adoption and impact of ICT in South African SMEs. Strategic Change, 25(6), 717–734. doi:10.1002/jsc.2103.

    Gregory, G., karavdic, M., zou, Sh. (2007). The effects of e-commerce drivers on export marketing strategy. Journal of international marketing 15(2) 30-57.

    Guler,I., Guillén, M.F., Macpherson. J.M,.(2002). Global competition, institutions, and the diffusion of organizational practices: the international spread of ISO 9000 quality certificates, Adm. Sci. Q. 47 (2) 207 http://doi.org/10.2307/3094804.

    Gupta, A.K., & Govindarajan, V. (2001). Building an effective global business team. Sloan Management Review, Summer: 63–71.

    Hamad, H., Elbeltagi, I., & El-Gohary, H. (2018). An empirical investigation of business-to-business e-commerce adoption and its impact on SMEs competitive advantage: The case of Egyptian manufacturing SMEs. Strategic Change, 27(3), 209–229. doi:10.1002/jsc.2196.

    Hansen, B.E. (1996). Inference When a Nuisance Parameter is Not Identified Under The Null Hypothesis. Econometrica, 64, 413-430.

    Hansen, B.E. (1999). Threshold Effects in Non- Dynamic Panels: Estimation, Testing, and Inference. Journal of Econometrics, 93, 345- 368.

    Hansen, B.E. & Seo, B. (2002). Testing for Two-Regime Threshold Cointegration in Vector Error Correction Models. Journal of Econometrics, 110, 293-318.

    Huo, B., Zhao, X., & Zhou, H. (2014). The effects of competitive environment on supply chain information sharing and performance: An empirical study in China. Production and Operations Management, 23(4), 552–569. doi:10.1111/ poms.12044.

    Huy, H.L., & Filiatrault, P. (2006). "The adoption of e-commerce in SMEs in Vietnam: A study of users and prospectors. Paper presented at the PACIS 2006 Proceedings, Kuala Lumpur, Malaysia, pp. 1335-1344.

    Huynh, M.Q., Rowe, F., & Truex, D. (2012). An empirical study of determinants of e-commerce adoption in SMEs in Vietnam: An economy in transition. Journal of Global Information Management (JGIM), 20(3), 23–54. doi:10.1080/ 10580530.2014.890425.

    Jandhyala, S., Phene, A.(2015). The role of intergovernmental organizations in knowledge transfer, Adm. Sci. Q. 1–32 http://doi.org/10.1177/0001839215590153.

    Jashapara, A., & Tai, W.C. (2011). Knowledge Mobilization Through E-Learning Systems: Understanding The Mediating Roles Of Self-Efficacy And Anxiety On Perceptions Of Ease Of Use. Information Systems Management. 28(1), 71-83. Https://Doi.Org/10.1080/10580530.2011.536115.

    Khan, N.H., Ju, Y., and Hassan, S.T. (2019). Investigating the Determinants of Human Development Index in Pakistan: An Empirical Analysis. Environ. Sci. Pollut. Res. 26, 19294–19304. doi:10.1007/s11356-019-05271-2.

     

    Kim, Y.j. & Lee, J.W. (2009). Technological change, human capital structure, and multiple growth paths.

    Kumar,B., Sharma,A., Vatavwala,S., Kumar,P. (2019). Digital mediation in business-to-business marketing: A bibliometric analysis. Journal Industrial Marketing Management.

    Lee,Ch., Wong,S.Y.(2005). Inflationary threshold effects in the relationship between financial development  and economic growth: evidence from Taiwan and japan. National Chung Hsing University and Shih Chien University .journal of economic development, 30.

    Lin, H., Li, R., Hou, S., Li, W.(2021). Influencing factors and empowering mechanism ofparticipation in e-commerce: An empirical analysison poor households from Inner Mongolia, China. Alexandria Engineering Journal 60 95-105.

    Lip-Sam, T., & Hock-Eam, L. (2011). Estimating the determinants of B2B e-commerce adoption among small & medium enterprises. International Journal of Business and Society, 12(1), 15.

    Liu,Y., Q. Chen,D., Gao,W.(2020). How does customer orientation (in)congruence affect B2B electronic commerce platform firms' performance?.industrial Marketing Management, https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.02.027.

    Mansor, N., & Abidin , A. (2010). The Application of E-Commerce Among Malaysian Small Medium Enterprises. European Journal of Scientific Research, 590-604.

    Marcojos, I.(2019). Self-Regulation of Internet Usage by Human Development Index. Arts Social Sci J 10: 451.

    Mohtaramzadeh, M., Ramayah, T., & Jun-Hwa, C. (2018). B2B e-commerce adoption in Iranian manufacturing companies: Analyzing the moderating role of organizational culture. International Journal of Human–Computer Interaction, 34(7), 621–639. doi:10.1080/10447318.2018.1385212.

    Rita, R., Day,j .(2015). Determinant Factors of E-commerce Adoption by SMEs in Developing Country: Evidence from Indonesia. World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship. Procedia - Social and Behavioral Sciences   195 142 – 150.

    Ritter, T., Lund Pedersen, C.(2020). Digitization capability and the digitalization of business models in businessto-business firms: Past, present, and future. Journal Industrial Marketing Management , (86), 180–190.

    1. Rangan, M. Sengul.(2009). The influence of macro structure on the foreign market performance of transnational firms: the value of IGO connections, export dependence, and immigration links., Adm. Sci. Q. 54 229–267.

    Snell, S. A., Snow, C. C., Davison, S. C., & Hambrick, D. C. (1996). Use transnational teams to globalize your company. Organizational Dynamics, Spring: 50–67.

    Sila, I. (2013). Factors affecting the adoption of B2B e-commerce technologies. Electronic Commerce Research, 13(2), 199–236. doi:10.1007/s10660-013-9110-7.

    Szulanski, G. (1996). Exploring internal stickiness: Impediments to the transfer of best practice within the firm. Strategic Management Journal, 17(Winter Special Issue): 27–44.

    Tain-jy, C.(2003). The Diffusion and Impacts of the Internet And E-Commerce in Taiwan. Chung-Hua Institution for Economic Research. Center for Research on Information Technology and Organizations University of California, Irvine | www.crito.uci.edu.

    Teixeira, A.A.C & Queiros, A.S.S. (2016). Economic growth, Human capital and structural change: A dynamic panel data analysis. Research policy, 45(8), 1636-1648.

    Tolstoy, D., Rovira Nordman, E., Mel´en Hånell, S., Ozbek, N. (2020). The development of international e-commerce in retail SMEs: An effectuation perspective. Journal of World Business. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2020.101165.

    W.J. Henisz, B. a. Zelner, M.F. Guillen.(2005). The worldwide diffusion of market-oriented infrastructure reform, 1977-1999, Am. Sociol. Rev. 70 (6) 871–897 http:// doi.org/10.1177/000312240507000601.