اقتصاد و  تجارت نوین

اقتصاد و تجارت نوین

بررسی نقش تعدیل‌گر فناوری‌های دیجیتال در ورود شرکت‌های نوظهور به بازارهای بین‌المللی

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان
1 دانشگاه علم و صنعت ایران
2 استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران
10.30465/jnet.2025.52183.2225
چکیده
شرکت‌های فعال در حوزه صادرات در کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، با موانع مختلفی در مسیر حضور در بازارهای بین‌المللی مواجه‌اند؛ ازاین‌رو بررسی نقش فناوری‌های دیجیتال در کاهش موانع صادراتی و بهبود عملکرد صادراتی اهمیت ویژه‌ای دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل اثر مستقیم و نقش تعدیل‌گر فناوری‌های دیجیتال در رابطه میان موانع صادراتی و عملکرد صادراتی شرکت‌ها انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی–هم‌بستگی با رویکرد پیمایشی بوده و داده‌ها از طریق پرسشنامه از ۷۰ شرکت فعال در حوزه صادرات ایرانی گردآوری شده و با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار SmartPLS تحلیل شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد فناوری‌های دیجیتال اثر مثبت و معناداری بر عملکرد صادراتی دارند (β =0.305). همچنین، موانع صادراتی اثر منفی و معناداری بر عملکرد صادراتی شرکت‌ها دارند (β =-0.339). با این حال، اثر تعدیل‌کننده فناوری‌های دیجیتال در رابطه میان موانع صادراتی و عملکرد صادراتی تأیید نشد (β =0.003). این یافته‌ها بیانگر آن است که بهره‌گیری از فناوری اگرچه بهبود‌دهنده عملکرد صادراتی است، اما به‌تنهایی برای غلبه بر محدودیت‌های ساختاری کافی نیست و اثربخشی آن تابع شرایط زمینه‌ای و ظرفیت‌های سازمانی می‌باشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The Moderating Role of Digital Technologies in the Export Performance of Emerging Companies

نویسندگان English

Alireza Mahabadi 1
Amir Zakery 2
Javad Mashayekh 1
1 Iran University of Science and Technology
2 Iran University of science and Technology
چکیده English

Export-oriented companies in developing countries, including Iran, face various barriers to entering international markets. Therefore, examining the role of digital technologies in reducing export barriers and improving export performance is of particular importance. The present study aims to investigate and analyze the direct effect and moderating role of digital technologies in the relationship between export barriers and firms’ export performance. This research is applied in purpose and descriptive correlational in method with a survey approach. Data were collected through questionnaires from 70 Iranian export-oriented companies and analyzed using structural equation modeling in SmartPLS software. The results show that digital technologies have a positive and significant effect on export performance (β = 0.305). Moreover, export barriers have a negative and significant effect on firms’ export performance (β = -0.339). However, the moderating effect of digital technologies on the relationship between export barriers and export performance was not confirmed (β = 0.003). These findings indicate that although the use of technology enhances export performance, it is not sufficient on its own to overcome structural limitations, and its effectiveness depends on contextual conditions and organizational capacities.

کلیدواژه‌ها English

Digital Technologies
Internationalization
Export Barriers
Export Performance
Export

  • تاریخ دریافت 25 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری 27 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش 06 مهر 1404