The Effect of E-Commerce on the Performance of Financial Markets (Evidence from Selected Developing Countries)

Document Type : Research Paper

Authors

1 MA, Department of Economics, Faculty of Economics, zanjan Branch, Islamic Azad University

2 PhD. in Economics, Associate Professor, Department of Economics, Faculty of Economics, zanjan Branch, Islamic Azad University

3 PhD. in Economics, Assistant Professor, Department of Economics, Faculty of Economics, zanjan Branch, Islamic Azad University

Abstract

Abstract
Over the last two decades, the rapid growth of e-commerce, which is the main feature of the new economy, has played a significant role in the development of societies, so that e-commerce has a significant share in global trade and paved the way. It has provided financial sectors for faster growth. This study examines e-commerce (e-commerce transactions, access to e-commerce facilities and online shopping by individuals) on the performance of financial markets (stock value of transactions and banking facilities) in 15 selected developing countries during the period 2006 until 2019, it has been studied using Markov switching econometric technique. The results of model estimation showed that during the boom, e-commerce variables have a positive effect on the performance of financial markets; while in the recession, e-commerce has a negative impact on the performance of financial markets. Therefore, strengthening and expanding e-commerce indicators in developing societies can play a significant role in improving the performance of financial markets.
 

Keywords


ابراهیمیان، محمدتقی، صمدی، فیروز، (1394)، نقش تجارت الکترونیک در جهانی شدن و توسعه اقتصادی پایدار، اولین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت در هزاره سوم.
اصغرپور، ح.، رضازاده، ع.، محمدپور، س.، و جهانگیری، خ. (1390). بررسی تجربی مدل پولی نرخ ارز در ایران با استفاده از رهیافت مارکوف-سوئیچینگ. سیاست‌گذاری اقتصادی، 4، 21-1.
ایلداری، ح. (1395). تاثیر تجارت الکترونیکی بر اقتصاد جهانی. تجارت الکترونیک، 25.
پایتختی اسکوئی، س. ع. (1392). بررسی تأثیر تجارت الکترونیک بر رشد اقتصادی منتخبی از کشورهای جهان. هفتمین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی.
ترابی، ت.، و محمد زاده اصل، ن. (1387). تعاملات جهانی‌شدن، رشد اقتصادی و تجارت الکترونیکی: مطالعه موردی کشورهای درحال توسعه. اقتصاد و تجارت نوین، 12، 81-51.
توربان، افریم؛ کینگ، دیوید؛ لی، جی؛ ویلهند، دنیس. (1395)، تجارت الکترونیک مفاهیم و کاربردها. ترجمه عباس معمار نژاد. همدان: انتشارات نور علم.
جعفری صمیمی، احمد، توسلی، شکیبا، (1399)، تأثیر تجارت الکترونیک بر عملکرد مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شرکت های لوازم آرایشی استان مازندران)،نخستین همایش ملی تحقیقات کاربردی در اقتصاد پویا، مدیریت و حسابداری نوین،بابل.
چریس، ج. (1392). اقتصاد مالی (مبتنی بر رویکرد تحلیل اوراق بهادار). ترجمه ه.، نیکومرام، ف.، رهنمای رودپشتی و ز.، امیرحسینی، تهران: انتشارات ترمه.
حسن زاده، ع. (1395). بررسی تأثیرات بانکداری الکترونیک بر توسعه نظام بانکی. تهران: معاونت پژوهشکده پولی مالی بانک مرکزی ایران.
حنفی زاده، پیام، رضایی، مهرداد، (1396)، تعاریف، موانع و راهکارهای تجارت الکترونیکی. تهران: جهاد دانشگاهی صنعت شریف.
خدادادحسینی، سیدحمید، پیمان طلب، آذر، (1398)،تاثیر کسبوکار الکترونیک و بازار گرایی بر عملکرد مالی با توجه به نقش میانجی نوآوری سازمانی در شرکت های تولیدی صنایع غذایی استان گیلان،کنفرانس ملی دستاوردهای نوین پژوهشی در حسابداری و مدیریت،رشت.
سوری، علی، (1394)، اقتصاد سنجی، جلد 1 و 2، نشر فرهنگ شناسی.
ضیایی پور، امیر، عباس نژاد، پریا، (1399)، تاثیر تجارت الکترونیک و نوآوری بر عملکرد مالی شرکت های تولیدی شهرک صنعتی یاسوج،اولین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری،ساری.
فریدوند، م. (1395). بررسی تأثیر تجارت الکترونیک بر عملکرد سیستم بانکی در کشورهای منتخب توسعه‌یافته. پایان‌نامه کارشناسی ارشد گروه اقتصاد، تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی.
مردانی، ل. (1394). بررسی تأثیرحکمرانی خوب بر توسعه نظام بانکی در منتخبی از کشورهای درحال توسعه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد گروه اقتصاد، تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی.
Campbell, J. M., & Park, J. (2017). Extending the resource-based view: Effects of strategic orientation toward community on small business performance. Journal of Retailing and Consumer Services, 34(1), 302–308.
Deschamps, Ph. J. (2008). Comparing Smooth Transition and Markov Switching Autoregressive Models of Us Unemployment. Journal of Applied Econometrics, 4, 435-462.
Gregory, G., Ngo, L. & Karavdic, M. (2019). Developing e-commerce marketing capabilities and efficiencies for enhanced performance in business-to-business export ventures, Industrial Marketing Management, 78, 146-157.
Hughes, M., & Morgan, R. E. (2007). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial Marketing Management, 36(5), 651–661.
Jia, M. (2021). Supply Chain Finance Profit Model Based on E-commerce Platform, International Conference on Service Operations and Logistics, and Informatics (SOLI), 978-1-6654-3873-5.
Jiang, Ch., & Zhang, P. (2017). Threshold Effects of Capital Account Liberalization on Productivity: Bootstrap Method in Non-dynamic Panels. Wireless Personal Communications, 102, 713-723.
Kim, S., & Bhattacharya, R. (2009). Regional Housing Prices in the USA: An Empirical Investigation of Nonlinearity. Journal of Real Estate Finance and Economics, 4, 443-460.
Lin, J. B., Luo, Z. M., Cheng, X. S., & Li, L. (2019). Understanding the interplay of social commerce affordances and swift guanxi: An empirical study. Information & Management, 56(2), 213–224.
Lioukas, C. S., Reuer, J. J., & Zollo, M. (2016). Effects of information technology capabilities on strategic alliances: Implications for the resource-based view. Journal of Managerial Studies, 53(2), 161–183.
Luo, Y., & Chen, M. (1997). Does Guanxi influence firm performance? Asia Pacific Journal of Management, 14, 1–16.
Mehtab Azeem, M., Marsap, A., & Jilani, A. H. (2015). Impact of E-Commerce on Organization Performance: Evidence from Banking Sector of Pakistan. International Journal of Economics and Finance, 7, 303-309.
Niu, Y., Deng, F., & Hao, A. (2020). Effect of entrepreneurial orientation, collectivistic orientation and swift Guanxi with suppliers on market performance: A study of e-commerce enterprises, Industrial Marketing Management, 88, 35-46.
Ou, C. X., Pavlou, P. A., & Davison, R. M. (2014). Swift Guanxi in online marketplaces: The role of computer-mediated communication technologies. MIS Quarterly, 38(1),
Park, S. H., & Luo, Y. (2001). Guanxi and organizational dynamics: Organizational networking in Chinese firms. Strategic Management Journal, 22(5), 455–477.
Popli, M., Ladkani, R. M., & Gaur, A. S. (2017). Business group affiliation and post-acquisition performance: An extended resource-based view. Journal of Business Research, 81, 21–30.
Pramono Cahyo, Teguh Wahyono, Merry Agnes, Uchi Lilla Qadri, (2020), Analysis of Financial Performance Comparison before and after the Emergence of E-Commerce in Indonesian Retail Company, Faculty of Social Sciences, Universitas Pembangunan Panca Budi, Medan, Indonesia, 20122 Corresponding Author: Cahyo Pramono.
Serdaroğlu, T. (2015). Financial Openness and Total  Factor Productivity in Turkey. Procedia Economics and Finance, 30, 848-862.
Willis, J. L. (2004). What Impact Will E-Commerce Have on the U.S. Economy?. Available at: http://www.kansascityfed.org/ publicat/econrev/Pdf/2q04will.pdf.
World Bank.  (2020).  World Development Indicators. Accessed at http://www.worldbank.org/data/onlinedata  bases.html.
Yingfu, X., Jun, Y., & Bo, R. (2007). A General Autoregressive Model with Markov Switching: Estimation and Consistency Research Report. Centre of Biostochastics, 6, 1-21.