TY - JOUR ID - 5201 TI - تجزیه مصرف انرژی در بخش‌های صنعت و حمل‌ونقل (رهیافت تلفیق شاخص LMDI و شاخص Decoupling) JO - اقتصاد و تجارت نوین JA - JNET LA - fa SN - 1735-6415 AU - هاشمی, مهری AU - آماده, حمید AD - دانش‌آموخته‌‌ی اقتصاد انرژی از دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 14 IS - شماره 3 (شماره پیاپی: 44) SP - 125 EP - 148 KW - شاخصLMDI KW - اثر فعالیت KW - اثر ساختاری KW - اثر شدت انرژی KW - شاخص جداسازی طبقه‌بندی JEL KW - N75 KW - C43 KW - L 91 DO - N2 - در مطالعه حاضر با بکارگیری شاخص دیویژیای میانگین لگاریتمی در رویکرد جمعیِ زنجیره‌ای به تجزیه عوامل موثر بر تغییرات مصرف انرژی در قالب آثار شدت انرژی، ساختاری و فعالیت برای دو بخش اقتصادی صنعت و حمل‌ونقل کشور در دوره زمانی سال‌های 93-1385 برحسب میلیون بشکه معادل نفت خام پرداخته شده است. همچنین با استفاده از شاخص جداسازی به تحلیل ارتباط بین رشد تولید ناخالص داخلی و مصرف انرژی در مجموع این دو بخش پرداخته شده است. نتایج نشان می‌دهد که مصرف انرژی طی دوره مورد مطالعه در این دو بخش افزایش داشته و این دو بخش سه حالت عدم جداسازی، جداسازی ضعیف و جداسازی منفی قوی را تجربه کرده‌اند. که اثر ساختاری در توضیح تغییرات مصرف انرژی و در توضیح روند جداسازی مصرف انرژی از رشد تولید ناخالص داخلی بیشترین سهم را دارد و این نتیجه مبین این نکته است که، استفاده از صنایع با انرژی‌بری بالا نسبت به عوامل موثر دیگر، سهم بیشتری در تغییر مصرف انرژی دارد.     UR - https://jnet.ihcs.ac.ir/article_5201.html L1 - https://jnet.ihcs.ac.ir/article_5201_416e2bceeb1ca4d12feca2a9974f5c03.pdf ER -