پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
14
شماره 1(شماره پیاپی:42)
2019
05
22
بررسی تأثیر رقابتپذیری بر سطح فعالیتهای کارآفرینانه(مطالعه موردی کشورهای منبعمحور، کاراییمحور و نوآوریمحور)
1
38
FA
نسرین
رستمی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه گنبد کاووس
nasrinrostami.y95@gmail.com
محسن
محمدی خیاره
استادیار گروه علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه گنبد کاووس
m.mohamadi@gonbad.ac.ir
رضا
مظهری
استادیار گروه علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه گنبد کاووس
mazhari@gonbad.ac.ir
10.30465/jnet.2019.4278
رقابت­پذیری معیاری کلیدی برای ارزیابی درجه موفقیت کشورها در ایجاد اشتغال، بهبود محیط کسب­وکار و شکل­گیری فعالیت­های کارآفرینانه است. میزان رقابت­پذیری در این مطالعه بر اساس اطلاعات مجمع جهانی اقتصاد و میزان کارآفرینی با استفاده از شاخص کارآفرینی جهانی (GEI) در دوره زمانی 2016- 2012 اندازه­گیری شده است. نتایج تجربی از طریق تکنیک دادههای تابلویی با اثرات ثابت نشان داد که ارکان رقابت­پذیری شامل آمادگی در فناوری، آموزش عالی، زیرساختارها و نهادها به­صورت منفی و اندازه بازار و نوآوری بهصورت مثبت بر روند کارآفرینی در کشورهای منبع­محور تأثیر داشته­اند. در کشورهای کارایی محور، تنها رکن اندازه بازار تأثیر معنیدار نداشته است و از میان سایر ارکان صرفاً کارایی بازار کار و زیرساختارها بر روند کارآفرینی در این کشورها تأثیر منفی داشتهاند و تأثیر سایر ارکان مثبت بوده است. نهایتاً، کارایی بازار کار، توسعه بازار مالی، نهادها، اندازه بازار، آمادگی در فناوری، آموزش عالی و نوآوری بر روند کارآفرینی در کشورهای نوآوری­محور تأثیر­گذار بوده­اند. بهطورکلی می­توان گفت که نتایج ناشی از تخمین مدل بیانگر این است که تأثیر عوامل رقابت­پذیری بر سطح فعالیتهای کارآفرینی در کشورهای مختلف، با توجه به مرحله توسعهیافتگی کشورها متفاوت است.
رقابت پذیری,کارآفرینی,کشورهای منبع محور,کشورهای کارایی محور,کشورهای نوآوری محور طبقهبندیJEL : L26,C23,L11,O12,O3
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4278.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4278_95e40c9e006d6fb346e2b0635301cbad.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
14
شماره 1(شماره پیاپی:42)
2019
05
22
اثر نامتقارن شوکهای نابرابری جنسیتی نیروی کار بر رشد اقتصادی ایران
39
59
FA
محمد مهدی
زارع شحنه
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
mm.zare59@gmail.com
زهرا
نصراللهی
دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
nasr@yazd.ac.ir
حجت
پارسا
0000-0002-9308-114X
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس
hparsa@pgu.ac.ir
10.30465/jnet.2019.4279
هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثر نامتقارن شوکهای نابرابری جنسیتی نیروی کار بر رشد اقتصادی ایران است. در این راستا از روش ARDL غیرخطی برای بازه زمانی 1345 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاصل از تخمین نشان داد که یک شوک مثبت یا منفی در نابرابری جنسیتی، اثرات نامتقارنی بر رشد اقتصادی به جا میگذارد. علاوه براین، اثرات کوتاهمدت یک شوک نابرابری جنسیتی، نیز متفاوت از اثرات بلندمدت آن است. در بلندمدت، شوک مثبت سهم اشتغال زنان، اثر منفی و معنیدار؛ و شوک منفی سهم اشتغال زنان، اثر مثبت بر رشد اقتصادی دارد؛ در کوتاهمدت نیز شوک مثبت سهم اشتغال زنان اثر مثبت و معنیداری بر رشد اقتصادی دارد، در مقابل شوک منفی سهم اشتغال زنان با یک دوره تأخیر، اثر منفی بر رشد اقتصادی داشته است.
نابرابری جنسیتی,اشتغال,رشد اقتصادی,عدم تقارن طبقه بندی JEL: Q13,Q32,Q41
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4279.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4279_0d93ab25bc7553444b8daacd509b20fa.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
14
شماره 1(شماره پیاپی:42)
2019
05
22
تاثیر ریسک اقتصادی بر کارآفرینی زنان در کشورهای منتخب جهان
61
82
FA
ابوالفضل
شاه آبادی
استاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا
shahabadi@alzahra.ac.ir
مهدی
جعفری
دﮐﺘﺮی ﻋﻠﻮم اﻗﺘﺼﺎدی داﻧﺸﮕﺎه ﻣﻔﯿﺪ و ﻣﺪرس داﻧﺸﮕﺎه حضرت معصومه(س)
mahdi.jfr@gmail.com
راضیه
داوری کیش
داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی اﻗﺘﺼﺎد ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻮﻋﻠﯽ ﺳﯿﻨﺎ
davarikish@gmail.com
10.30465/jnet.2019.4280
از آنجا که زنان نیمی از جمعیت هر کشور را تشکیل مید­هند لذا حمایت از فعالیت­های کارآفرینانه زنان میتواند نقش موثری در رشد اقتصادی مستمر و باثبات کشورها داشته باشد. زنان کارآفرین به دلیل ترس از شکست تمایل کمتری برای شروع یا ادامه فعالیت­های کارآفرینی دارند. کیفیت پایین محیط نهادی، افزایش ترس از شکست و احتمال عدم قطعیت برای دستیابی بازدهی مورد انتظار نتیجه افزایش ریسک اقتصادی است. بنابراین، افزایش ریسک اقتصادی با افزایش احتمال عدم قطعیت برای دستیابی به بازدهی مورد انتظار و افزایش ترس از شکست باعث کاهش کارآفرینی زنان­ میشود. لذا مطالعه حاضر به بررسی تاثیر ریسک اقتصادی بر کارآفرینی زنان در کشورهای منتخب جهان طی دوره 2015-2008 با استفاده از روش گشتاورهای تعمیمیافته(GMM) می­پردازد. نتایج پژوهش نشان می­دهد، کاهش ریسک اقتصادی تاثیر مثبت و معنی­داری بر کارآفرینی زنان دارد. همچنین متغیرهای توسعه مالی، سرمایه انسانی، سرمایهگذاری مستقیم خارجی تاثیر مثبت و معنی­داری بر کارآفرینی زنان دارند.
ریسک اقتصادی,کارآفرینی,زنان,کشورهای منتخب,روش گشتاورهای تعمیمیافته(GMM) طبقه بندی G32,L26 :jel
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4280.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4280_e9bc738f4575a45907ddd04f50e6cf79.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
14
شماره 1(شماره پیاپی:42)
2019
05
22
تأثیر تابآوری و آسیبپذیری اقتصادی بر رشد اقتصادی کشورهای نفتی
83
106
FA
جواد
طاهرپور
استادیار اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی
taherpoor.j@atu.ac.ir
10.30465/jnet.2019.4281
تحت تأثیر قرار گرفتن اقتصاد کشورها از شوکهای اقتصادی دنیای خارج منشأ ظهور بحث آسیبپذیری و تابآوری اقتصادی در ادبیات اقتصادی شد. سوالی که در اینجا به ذهن میرسد این است آیا برای کشورهای نفتی که اغلب در برابر شوکهای نفتی قرار میگیرند، درجه آسیبپذیری و تابآوری متفاوت میتواند اختلاف درآمد سرانه کشورها را توضیح دهد. مطالعه حاضر با استفاده از روش GMM برای دوره زمانی 2014-2005 و برای 18 کشور نفتی اثر تابآوری اقتصادی و آسیبپذیری اقتصادی روی درآمد سرانه کشورها را بررسی کرده است. نتایج مطالعه نشان داد که تابآوری اثر مثبت و آسیبپذیری اثری منفی بر درآمد سرانه کشورها دارد. این بدان معنا است که کشورهایی که از تابآوری بالاتر و آسیبپذیری کمتر برخوردار هستند، توانستهاند درآمد سرانههای بالاتری را تجربه کنند.
کلید واژهها: تابآوری,اقتصاد مقاومتی,آسیبپذیری,رشد اقتصادی,کشورهای نفتی,روش گشتاورهای تعمیمیافته. طبقهبندی O10,O11,O47و O49
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4281.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4281_ab8e20918886fe718245353ac0c97b62.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
14
شماره 1(شماره پیاپی:42)
2019
05
22
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی
107
128
FA
مریم
قاسم زاده
کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های اقتصادی و اجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
mary1371.ghzadeh@gmail.com
پروانه
سلاطین
استادیار، گروه اقتصاد، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی
p_salatin@iauec.ac.ir
10.30465/jnet.2019.4282
فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) با برخورداری از ویژگی ها و قابلیت های مختلف توانسته است انعطاف پذیری قابل توجهی را در زمینه کارآفرینی از خود نشان دهد. افزایش سرعت و دقت، کاهش حجم فیزیکی سیستم های ذخیره اطلاعات، شفافیت در فرایند ها، امکان کار از راه دور و کاهش هزینه ها نمونه هایی از این ویژگی ها می باشند. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی مقایسه ای میزان تاثیرگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات( فاوا) بر کارآفرینی در گروه کشورهای منتخب درآمد بالا و نوآور محور و گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط و کارایی محور می باشد. نتایج حاصل از برآورد مدل ها به روش اثرات ثابت نشان داد که فاوا تاثیر مثبت و معنی دار بر کارآفرینی در گروه کشورهای منتخب دارد. میزان تاثیرگذاری ضریب نفوذ تلفن همراه بر کارآفرینی در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط و کارایی محور بیشتر از گروه کشورهای منتخب درآمد بالا و نوآور محور می باشد. در حالی که میزان تاثیرگذاری ضریب نفوذ اینترنت بر کارآفرینی در گروه کشورهای منتخب درآمد بالا و نوآور محور بیشتر از گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط و کارایی محور می باشد. در این راستا افزایش سرمایه گذاری در فاوا و ایجاد بسترهای لازم برای گسترش استفاده فاوا در فرایند کسب و کار، ایجاد و توسعه بانک های خصوصی ویژه توسعه کارآفرینی، ایجاد و گسترش مراکز کارآفرینی پیشنهاد می گردد.
کارآفرینی,فناوری اطلاعات و ارتباطات,داده های تابلویی,روش اثرات ثابت طبقه بندی :JEL L26,C23,L86
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4282.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4282_726a5e58501a7a7d04b76ef0b965bba5.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
14
شماره 1(شماره پیاپی:42)
2019
05
22
اثرات داخلی و خارجی محرکهای مالی تحقیق و توسعه(R&D): رهیافت مدلهای داده های تابلویی پویای فضایی
129
155
FA
رقیه
نظری
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
rogayeh.nazari100@gmail.com
کامبیز
هژبر کیانی
استاد گروه اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی و علوم تحقیقات تهران
kianikh@yahoo.com
قدرت الله
امام وردی
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
ghemamverdi@gmail.com
کامبیز
پیکارجو
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
dr.k.peykarjou@gmail.com
10.30465/jnet.2019.4283
محرکهای مالی R&D شامل مشوقهای مالیاتی، یارانهها، گرنتها و سایر انگیزههاست که توسط دولت برای حمایت فعالیتهای R&D اعمال میشود. عملکرد اقتصادی میتواند از کشورهای دیگر متأثر شود. در این مطالعه محرکهای مالیاتی بهعنوان حمایتهای غیرمستقیم و سوبسیدهای مستقیم بهعنوان حمایتهای مستقیم در نظر گرفتهشده است. هدف شناسایی مناسبترین مدل فضایی و مقایسه این محرکها با رویکرد مدل داده های تابلویی پویای فضایی برای دوره (2016-2005) و برای منتخبی از کشورهای اروپایی عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، جنوب شرقی آسیا و آسیای مرکزی است. برای در نظر گرفتن رویکرد فضایی، از مجاورت جغرافیای و اقتصادی (تجارت دوطرفه و رابطه فناوری دوطرفه) استفادهشده است. با توجه به نتیجه آزمون موران خودهمبستگی فضایی برای کشورهای منتخب اروپایی (OECD) و جنوب شرق آسیا در دو حالت تجارت دوطرفه و روابط فنآوری دوطرفه و برای کشورهای منتخب آسیای مرکزی در فنآوری دوطرفه تائید شد. با تائید مدل (SDM) محرکهای مالی دارای اثرات کل (اثرات داخلی و خارجی) است. برای کشورهای منتخب اروپایی (OECD) اثرات مثبت و معنیدار محرکهای مالیاتی و سوبسیدهای مستقیم تائید شد. برای کشورهای جنوب شرق آسیا حمایت های غیرمستقیم اثر داخلی منفی ولی اثر خارجی مثبت دارد. در کشورهای آسیای مرکزی که ایران نیز جزو این کشورها است حمایتهای مستقیم دارای اثر داخلی مثبت ولی اثر خارجی منفی دارند. همچنین اثرات مثبت محرکهای مالیاتی برای این کشورها تائید نشد.
واژههای کلیدی: تحقیق و توسعه (R&D),سیاستهای مداخله دولت,محرکهای مالی,حمایتهای غیرمستقیم (محرکهای مالیاتی),حمایتهای مستقیم(سوبسیدهای مستقیم),مدلهای داده های تابلویی پویای فضایی. طبقهبندی JEL: H30,Q32,C23
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4283.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_4283_a58be93e2570866e4af9ad7567ac81b4.pdf