پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
15
شماره 2 (شماره پیاپی: 47)
2020
06
21
بررسی فضایی تأثیر صادرات و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر اشتغال (منتخب کشورهای منطقه منا)
1
27
FA
طیبه
پورمندبخشایش
کارشناس ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه تبریز
taymazpourmand@gmail.com
محمد
وجدانی
0000-0003-1069-4221
کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه ،دانشگاه امام صادق(ع)
mohammadvvv@ymail.com
مهدی
صادقی شاهدانی
استاد دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)
sadeghi@isu.ac.ir
10.30465/jnet.2020.6121
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیرات صادرات غیرنفتی و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر اشتغال، در یک چارچوب متحد، با بررسی اطلاعات 14 کشور منطقه منا در سالهای 2000 تا 2018 با استفاده از مدل اقتصادسنجی فضایی می باشد. متغیرهای توضیحی مورد بررسی در این تحقیق شامل صادرات، درجه باز بودن تجاری، تولید ناخالص داخلی، صادرات نفت، سرمایه ثابت و دستمزد واقعی میباشد که بهصورت مستقیم و غیرمستقیم و کلی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد صادرات و سرمایه گذاری مستقیم خارجی بهعنوان متغیرهای مهم مورد بررسی نقش بسزایی در افزایش اشتغال کشورها بهطور مستقیم و غیرمستقیم دارد؛ اما درجه باز بودن تجاری نتوانسته تأثیر مثبتی بر اشتغال داشته باشد. علاوه بر این، دستمزد واقعی و سرمایه ثابت نیز توانستهاند در افزایش اشتغال کشورهای مورد بررسی مؤثر واقع شوند. متغیر صادرات نفتی نیز دارای تأثیر منفی بر اشتغال بوده است که منفی بودن صادرات نفتی مورد انتظار و مطابق نظریات تجربی است. با توجه به نتایج احصاء شده در این مقاله بهبود تجارت بینالملل و افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی، توسعه صادرات و اجتناب از سیاست خام فروشی در جهت افزایش اشتغال توصیه میشود.
سرمایهگذاری مستقیم خارجی,صادرات,اشتغال,منطقه منا,مدل دوربین فضایی طبقهبندی JE L:C31,F21,E24,R12
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_6121.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_6121_9f7ea52bfad96e860bc84e72d1ea9981.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
15
شماره 2 (شماره پیاپی: 47)
2020
06
21
ارائهی چهارچوبی برای حراج معکوس آنلاین مبتنی بر یادگیری بازار ساز در شرایط ریسکگریزی خریدار
29
66
FA
حجت
طیران
دانشجوی دکتری صنایع، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران
saeeddtayaran20@gmail.com
مهدی
غضنفری
عضو هیئت علمی دانشکده صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
copy1391@yahoo.com
10.30465/jnet.2020.5860
حراج معکوس آنلاین یکی از رویکردهای تأمین کالا و مواد موردنیاز بر بستر اینترنت می­باشد که در آن خریدار، یک یا چند فروشنده را بر اساس پیشنهادهای آنها انتخاب می­نماید. در این مقاله یک چهارچوب جدید برای فرایند حراج معکوس آنلاین ارائهشده است که هر دو سوی فرایند تأمین (خریدار و فروشنده) را در نظر می­گیرد. فرایند حراج پیشنهادی یک حراج معکوس آنلاین چند شاخصهی نیمهبسته چند دورهای می­باشد. در این فرایند یک بازار ساز آنلاین، با پیشبینی تابع امتیازدهی خریدار، فرایند پیشنهاددهی فروشندگان را تسهیل می­نماید. در این حالت، علاوه بر پنهان بودن تابع امتیازدهی فروشنده، اطلاعاتی جهت بهبود پیشنهاددهی در اختیار فروشندگان قرار می­گیرد. برازش تابع امتیازدهی توسط یک شبکه عصبی پرسپترون چندلایه در نظر گرفتهشده است. همچنین روش­های امتیازدهی خریدار بهصورت جمعی، ضربی و ریسکگریز تعریفشده است. در این چهارچوب، فروشندگان در هر دور با استفاده از یک مدل بهینه­سازی، پیشنهادهای خود را بهبود میبخشند. با شبیه­سازی فرایند حراج، چهارچوب پیشنهادی در مقایسه با یک حراج باز با درنظرگرفتن معیارهای امتیاز فروشندگان، سود فروشندگان و تعداد دور حراج، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج شبیه­سازی نشان می­دهد که در مدل پیشنهادی علاوه بر عدم افشای اطلاعات امتیازدهی خریدار، تفاوت معناداری در معیارهای ارزیابی با مدل حراج باز وجود ندارد.
حراج معکوس آنلاین,ریسکگریزی,شبکه عصبی مصنوعی,بهینهسازی چندهدفه طبقه بندی JEL A1,C6,C7,D4,F14
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_5860.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_5860_f6c9e1a4932eb287f417e94ce4a20af8.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
15
شماره 2 (شماره پیاپی: 47)
2020
06
21
تأثیر مصرف انرژیهای تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی گروه 8-D
67
90
FA
نوید
کارگر ده بیدی
دانشجوی دکتری اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز.
kargar.navid@yahoo.com
عفت
قربانیان
دانش آموخته دکتری بخش اقتصادکشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
e.ghorbanian313@gmail.com
محمد حسن
طراز کار
استادیار اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
mhtarazkar@yahoo.com
10.30465/jnet.2020.5836
با توجه به اهمیتی که انرژیهای پاک در کاهش انتشار گازهای گلخانهای و آسیبهای زیستمحیطی دارد، در این مطالعه تاثیر مصرف این انرژی بر رشد اقتصادی کشورهای گروه 8-D در بازهی زمانی 2014-1990 مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج ایستایی پانلی متغیرها از روش خودتوضیحی با وقفههای گسترده پانلی (Panel ARDL) در قالب برآوردگرهای میان گروهی (MG)، میان گروهی تلفیقی (PMG) و اثرات ثابت پویا (DFE) استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که از میان سه برآوردگر، مدل میان گروهی کاراتر است. نتایج آزمون علیت، وجود رابطهی علی دوطرفه بین مصرف انرژی پاک (تجدیدپذیر) و تجدیدناپذیر و رشد اقتصادی در کشورهای 8-D را نشان میدهد. نتایج نشان میدهد با فرض ثابت بودن سایر متغیرها، افزایش یک درصدی در مصرف انرژی پاک باعث افزایش 15/0 درصدی در رشد اقتصادی میشود. همچنین، افزایش یک درصدی مصرف انرژی تجدیدناپذیر با ثابت بودن سایر متغیرها، رشد اقتصادی کشورهای 8-D را در بلند مدت 12/0 درصد کاهش خواهد داد. همچنین نتایج حاکی از آن است که متغیرهای سرمایه­گذاری، اشتغال و تکنولوژی نیز در بلند مدت اثر مثبت و معنی داری بر رشد اقتصادی دارند. با توجه به نتایج مطالعه، لازم است تولید و مصرف انرژی پاک در این کشورها توسعه یابد.
رشد اقتصادی,انرژی تجدیدپذیر,انرژی تجدیدناپذیر,کشورهای گروه 8-D,Panel ARDL طبقهبندی JEL : O13,P28,Q42
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_5836.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_5836_203ee98b0b3418f47bdcae82db614c86.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
15
شماره 2 (شماره پیاپی: 47)
2020
06
21
تحلیل رفتار نامتقارن عربستان در شرایط عادی و آشفتگی در بازار جهانی نفت
91
113
FA
عبدالحمید
معرفی محمدی
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
a.h.mohammadi@ase.ui.ac.ir
هادی
امیری
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
h.amiri@ase.ui.ac.ir
اسحاق
قاسمی
0009-0008-5063-8068
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه اصفهان
qasemiissac@gmail.com
10.30465/jnet.2020.6228
چگونگی رفتار عربستان همواره یکی از مسائل مهم پیش روی نهتنها ایران بلکه سایر کشورهای صادرکننده و مصرفکننده نفت بوده است. اضافه ظرفیت در تولید نفت این امکان را برای این کشور فراهم میکند که در دوران عادی و آشفتگی در بازار نفت رفتاری متفاوت از سایر اعضاء اوپک مثل ایران از خود نشان دهد. در این مقاله، رفتار صادرات عربستان سعودی با استفاده از دادههای فصلی 2000 تا 2018 بررسیشده است. بدین منظور با تعدیل مدل خطی گریفین (1985 ،Griffin) و استفاده از روش خود رگرسیون با وقفههای توزیعی (ARDL) رفتار صادراتی عربستان سعودی در دوران عادی و آشفتگی موردبررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که صادرات عربستان در دوران عادی همسو با "صادرات "باقی اوپک و در دوران آشفتگی در خلاف جهت باقی اوپک تغییر مییابد.این نتایج که کاملا با نتایج گریفین در تضاد قرار دارد نشان دهنده جایگاه ویژه عربستان در اوپک است..
اوپک,بازار نفت,مدل خود رگرسیونی با وقفههای توضیحی,عربستان سعودی طبقه بندی JEL : C01,C12,O53,Q31
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_6228.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_6228_aae01dea5f80ccdb1e7390abb2917133.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
15
شماره 2 (شماره پیاپی: 47)
2020
06
21
ارزیابی میزان تحقق یادگیری در صنایع شیمیایی ایران با ملاحظه صرفههای مقیاس
115
140
FA
سهیلا
میرزابابازاده
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه پیام نور
nmirzababazadeh@gmail.com
فرهاد
خداداد کاشی
استاد گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور
khfarhad2001@gmail.com
سمیه
شاه حسینی
0000-0003-2145-0177
استادیار گروه اقتصاد بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی
somayeh.shahhoseini@gmail.com
سیاوش
جانی
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور
svv.jani@gmail.com
10.30465/jnet.2020.6119
در طول چند دهه گذشته کسب مزیت هزینه­ای به عنوان یکی از مهم­ترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح می­باشد<em>.</em> کسب مزیت هزینه­ای به عوامل مختلف از جمله یادگیری وابسته است<em>.</em> منظور از یادگیری کاهش هزینه متوسط در طی زمان همراه با افزایش تولید تراکمی است و یادگیری ضمن انجام کار با کاهش هزینه­های تولید به ایجاد مزیت رقابتی منجر می­شود. صنایع شیمیایی به علت ارزش افزوده بالا، تنوع محصولات و اشتغال­زایی نقش مؤثری در اقتصاد کشور دارد، لذا هدف اصلی این مقاله ارزیابی یادگیری در صنایع شیمیایی ایران در سطح کدهای ISIC چهاررقمی با استفاده از داده­های تابلویی طی دوره زمانی 1390 تا 1394 است. برای این منظور منحنی یادگیری با فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس، با استفاده از تکنیک داده­های تابلویی تخمین زده­شد. نتایج حاصل از این مطالعه دلالت بر این دارد که یادگیری ضمن انجام کار در صنایع شیمیایی ایران محقق شده­است و شیب منحنی یادگیری یعنی اثر یادگیری، در صنایع شیمیایی ایران مطابق انتظار منفی و برابر 86/. است. علاوه بر این، نتایج بیان­کننده این هست که اثر یادگیری در زیر بخش­های صنایع شیمیایی ایران متفاوت است ولی در بخش عمده­ای از صنایع مورد بررسی، نزدیک به متوسط اثر یادگیری قرار دارد.<br />
منحنی یادگیری,اثر یادگیری,هزینه تولید,صرفههای مقیاس,صنایع شیمیایی طبقه بندی JEL : C23,O15,O14,L6
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_6119.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_6119_57b985d8805748f1736c81b3e279fa70.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
15
شماره 2 (شماره پیاپی: 47)
2020
06
21
ارزیابی مزیت نسبی صادرات محصولات شیمیایی و پتروشیمی با استفاده از هزینه فرصت منابع داخلی
141
179
FA
سعیده
مرشدی
دانشجوی دکتری دانشکده اقتصاد، دانشگاه ازاد اسلامی شیراز
saeedeh.m.1986@gmail.com
مسعود
نونژاد
دانشیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه ازاد اسلامی شیراز
ninejad.m202023@gmail.com
مهرزاد
ابراهیمی
استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه ازاد اسلامی شیراز
mehrzadebrahimi603@yahoo.com
علی
حقیقت
استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه ازاد اسلامی شیراز
haghia46@gmail.com
10.30465/jnet.2020.6120
ایران با در اختیار داشتن بیش از 33 تریلیون مترمکعب ذخایر متعارف گاز طبیعی و 157 میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت نفت خام، از پتانسیل و مزیت نسبی مناسبی برای توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز برخوردار است. براساس اطلاعات آماری در سال 1396، محصولات شیمایی 27 درصد از کل ارزش افزوده بخش صنعت و 51 درصد کل صادرات ایران را در اختیار داشته­اند. براین اساس و با توجه به اهمیت این زیربخش صنعت در اقتصاد ایران، این مطالعه به بررسی مزیت نسبی چهار کد کالایی تولید فراوردههای نفتی تصفیه شده، تولید مواد شیمیایی اساسی، تولید سایر محصولات شیمیایی و تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی، با استفاده از روش هزینه فرصت منابع داخلی در بازه زمانی 1380 تا1396 پرداخته است. براساس نتایج تحقیق به طور کلی از 1380 تا 1390 مزیت نسبی این کالاها کاهش یافته است اما از 1390 تا 1396 روند حرکتی مزیت نسبی افزایشی بوده است. همچنین براساس نتایج هزینه منابع غیر قابل تجارت و هزینه دستمزد تا سال 1390 بیشترین افزایش را در هزینه تولید این محصولات داشته­اند و از سال 1390 تا 1396 افزایش نرخ ارز بیشترین تاثیر را در افزایش مزیت نسبی داشته است.<br />
مزیت نسبی,شاخص هزینه فرصت منابع داخلی,صنایع شیمیایی و پتروشیمی
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_6120.html
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_6120_228b1e0478b06fc0cddc491eba6005c5.pdf