%0 Journal Article %T ارائه‌ی چهارچوبی برای حراج معکوس آنلاین مبتنی بر یادگیری بازار ساز در شرایط ریسک‌گریزی خریدار %J اقتصاد و تجارت نوین %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 1735-6415 %A طیران, حجت %A غضنفری, مهدی %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 15 %N شماره 2 (شماره پیاپی: 47) %P 29-66 %! ارائه‌ی چهارچوبی برای حراج معکوس آنلاین مبتنی بر یادگیری بازار ساز در شرایط ریسک‌گریزی خریدار %K حراج معکوس آنلاین %K ریسک‌گریزی %K شبکه عصبی مصنوعی %K بهینه­سازی چندهدفه طبقه بندی JEL A1 %K C6 %K C7 %K D4 %K F14 %R 10.30465/jnet.2020.5860 %X حراج معکوس آنلاین یکی از رویکردهای تأمین کالا و مواد موردنیاز بر بستر اینترنت می­باشد که در آن خریدار، یک یا چند فروشنده را بر اساس پیشنهادهای آن‌ها انتخاب می­نماید. در این مقاله یک چهارچوب جدید برای فرایند حراج معکوس آنلاین ارائه‌شده است که هر دو سوی فرایند تأمین (خریدار و فروشنده) را در نظر می­گیرد. فرایند حراج پیشنهادی یک حراج معکوس آنلاین چند شاخصه‌ی نیمه‌بسته چند دوره‌ای می­باشد. در این فرایند یک بازار ساز آنلاین، با پیش‌بینی تابع امتیازدهی خریدار، فرایند پیشنهاددهی فروشندگان را تسهیل می­نماید. در این حالت، علاوه بر پنهان بودن تابع امتیازدهی فروشنده، اطلاعاتی جهت بهبود پیشنهاددهی در اختیار فروشندگان قرار می­گیرد. برازش تابع امتیازدهی توسط یک شبکه عصبی پرسپترون چندلایه در نظر گرفته‌شده است. همچنین روش­های امتیازدهی خریدار به‌صورت جمعی، ضربی و ریسک‌گریز تعریف‌شده است. در این چهارچوب، فروشندگان در هر دور با استفاده از یک مدل بهینه­سازی، پیشنهادهای خود را بهبود می‌بخشند. با شبیه­سازی فرایند حراج، چهارچوب پیشنهادی در مقایسه با یک حراج باز با درنظرگرفتن معیارهای امتیاز فروشندگان، سود فروشندگان و تعداد دور حراج، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج شبیه­سازی نشان می­دهد که در مدل پیشنهادی علاوه بر عدم افشای اطلاعات امتیازدهی خریدار، تفاوت معناداری در معیارهای ارزیابی با مدل حراج باز وجود ندارد. %U https://jnet.ihcs.ac.ir/article_5860_f6c9e1a4932eb287f417e94ce4a20af8.pdf