%0 Journal Article %T تجزیه مصرف انرژی در بخش‌های صنعت و حمل‌ونقل (رهیافت تلفیق شاخص LMDI و شاخص Decoupling) %J اقتصاد و تجارت نوین %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 1735-6415 %A هاشمی, مهری %A آماده, حمید %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 14 %N شماره 3 (شماره پیاپی: 44) %P 125-148 %! تجزیه مصرف انرژی در بخش‌های صنعت و حمل‌ونقل (رهیافت تلفیق شاخص LMDI و شاخص Decoupling) %K شاخصLMDI %K اثر فعالیت %K اثر ساختاری %K اثر شدت انرژی %K شاخص جداسازی طبقه‌بندی JEL %K N75 %K C43 %K L 91 %R %X در مطالعه حاضر با بکارگیری شاخص دیویژیای میانگین لگاریتمی در رویکرد جمعیِ زنجیره‌ای به تجزیه عوامل موثر بر تغییرات مصرف انرژی در قالب آثار شدت انرژی، ساختاری و فعالیت برای دو بخش اقتصادی صنعت و حمل‌ونقل کشور در دوره زمانی سال‌های 93-1385 برحسب میلیون بشکه معادل نفت خام پرداخته شده است. همچنین با استفاده از شاخص جداسازی به تحلیل ارتباط بین رشد تولید ناخالص داخلی و مصرف انرژی در مجموع این دو بخش پرداخته شده است. نتایج نشان می‌دهد که مصرف انرژی طی دوره مورد مطالعه در این دو بخش افزایش داشته و این دو بخش سه حالت عدم جداسازی، جداسازی ضعیف و جداسازی منفی قوی را تجربه کرده‌اند. که اثر ساختاری در توضیح تغییرات مصرف انرژی و در توضیح روند جداسازی مصرف انرژی از رشد تولید ناخالص داخلی بیشترین سهم را دارد و این نتیجه مبین این نکته است که، استفاده از صنایع با انرژی‌بری بالا نسبت به عوامل موثر دیگر، سهم بیشتری در تغییر مصرف انرژی دارد.     %U https://jnet.ihcs.ac.ir/article_5201_416e2bceeb1ca4d12feca2a9974f5c03.pdf