per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
2017-05-22
12
1
1
29
2862
Research Paper
تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر تابآوری بانکها با تاکید بر مفهوم کفایت سرمایه
تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر تابآوری بانکها با تاکید بر مفهوم کفایت سرمایه
اسفندیار جهانگرد
jahangarde@gmail.com
1
حسین سهرابی وفا
sohrabivafa@gmail.com
2
مهدی کرامت فر
mkeramatfar@gmail.com
3
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
نقش بانک­ها در تجهیز و تخصیص منابع مالی بر کسی پوشیده نیست. این امر در خصوص اقتصاد بانک محور ایران بیش از پیش نمود پیدا میکند. در این خصوص سیستم بانکی توسعه یافته علاوه بر وظایف خود، باید از استحکام بالا نیز برخوردار بوده و توان مقابله با شوک­های مختلف داخلی و خارجی را داشته باشد. از این رو در این مطالعه تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی با تاکید بر شوک­های طرف عرضه اقتصاد(تولید سرانه)، طرف تقاضای اقتصاد(تورم) و شوک پولی(نقدینگی) بر روی تاب­آوری بانک­های ایران طی دوره 1385 تا 1392 با استفاده از الگوی خودرگرسیون برداری تابلویی بررسی شده است. نتایج مطالعه حاکی از آن است که بین تولید سرانه و تاب­آوری بانک­ها رابطه مثبت وجود داشته و یک تکانه بر درآمدسرانه موجب بهبود شاخص تاب­آوری بانک­ها می­گردد. همچنین بین تورم و تاب­آوری بانک­ها رابطه منفی وجود داشته و براساس نتایج تجزیه واریانس نیز این رابطه در مقایسه با سایر متغیرها به طور نسبی بیشتر است. همچنین بین نقدینگی و تاب­آوری بانک­ها رابطه مثبت وجود داشته و شوک­های پولی ناشی از نقدینگی می­تواند موجب بهبود تاب­آوری سیستم بانکی شود که به نظر می­رسد این موضوع ناشی از اثر ضریب تکاثر و قدرت خلق پول بانک­هاست.
نقش بانک­ها در تجهیز و تخصیص منابع مالی بر کسی پوشیده نیست. این امر در خصوص اقتصاد بانک محور ایران بیش از پیش نمود پیدا میکند. در این خصوص سیستم بانکی توسعه یافته علاوه بر وظایف خود، باید از استحکام بالا نیز برخوردار بوده و توان مقابله با شوک­های مختلف داخلی و خارجی را داشته باشد. از این رو در این مطالعه تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی با تاکید بر شوک­های طرف عرضه اقتصاد(تولید سرانه)، طرف تقاضای اقتصاد(تورم) و شوک پولی(نقدینگی) بر روی تاب­آوری بانک­های ایران طی دوره 1385 تا 1392 با استفاده از الگوی خودرگرسیون برداری تابلویی بررسی شده است. نتایج مطالعه حاکی از آن است که بین تولید سرانه و تاب­آوری بانک­ها رابطه مثبت وجود داشته و یک تکانه بر درآمدسرانه موجب بهبود شاخص تاب­آوری بانک­ها می­گردد. همچنین بین تورم و تاب­آوری بانک­ها رابطه منفی وجود داشته و براساس نتایج تجزیه واریانس نیز این رابطه در مقایسه با سایر متغیرها به طور نسبی بیشتر است. همچنین بین نقدینگی و تاب­آوری بانک­ها رابطه مثبت وجود داشته و شوک­های پولی ناشی از نقدینگی می­تواند موجب بهبود تاب­آوری سیستم بانکی شود که به نظر می­رسد این موضوع ناشی از اثر ضریب تکاثر و قدرت خلق پول بانک­هاست.
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2862_a0406efac04b4b76e558c8bcad68a906.pdf
طبقهبندی JEL : C12
C23
G21
G32
E58
E61. تابآوری
دادههای تابلویی
تکانه
بانک
کفایت سرمایه
تورم
طبقهبندی JEL : C12
C23
G21
G32
E58
E61. تابآوری
دادههای تابلویی
تکانه
بانک
کفایت سرمایه
تورم
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
2017-05-22
12
1
31
49
2863
Research Paper
آمادگی کسب و کار الکترونیکی شرکتهای کوچک و متوسط صنعتی برای حضور در بازارهای اینترنتی
آمادگی کسب و کار الکترونیکی شرکتهای کوچک و متوسط صنعتی برای حضور در بازارهای اینترنتی
رضا شافعی
shafeai@yahoo.com
1
مهران رضوانی
mehran.rezvani@gmail.com
2
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان
دانشیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران
هدف اصلی در این پژوهش تعیین سطح آمادگی کسب و کار الکترونیکی در میان شرکتهای کوچک و متوسط صنعتی غرب کشور و بررسی میزان توانمندی آنها برای حضور در بازارهای اینترنتی است. روش تحقیق مطالعۀ حاضر از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر تمامی شرکتهای کوچک و متوسط در استانهای کردستان، همدان و کرمانشاه است که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 156 شرکت انتخاب شده­اند.­ بنا بر نتایج تحقیق، میزان آمادگی الکترونیک شرکتهای مذکور بر اساس آزمون تفاوت میانگین­ها، 8/2/0 بود که پایین­تر از حد انتظار است. دیگر یافته­ها حاکی از این است که 60/0 شرکتها در سطح آمادگی اطلاعاتی و درصدی نیز در همین حدود(57/0) دارای سطح بروشوری در کسب وکار الکترونیکی هستند. یافته­های رگرسیونی نشان میدهد زیرساختهای فناوری با 87/0و عامل منابع انسانی با 62/0، بیشترین سهم را دارا بوده­اند.
هدف اصلی در این پژوهش تعیین سطح آمادگی کسب و کار الکترونیکی در میان شرکتهای کوچک و متوسط صنعتی غرب کشور و بررسی میزان توانمندی آنها برای حضور در بازارهای اینترنتی است. روش تحقیق مطالعۀ حاضر از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر تمامی شرکتهای کوچک و متوسط در استانهای کردستان، همدان و کرمانشاه است که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 156 شرکت انتخاب شده­اند.­ بنا بر نتایج تحقیق، میزان آمادگی الکترونیک شرکتهای مذکور بر اساس آزمون تفاوت میانگین­ها، 8/2/0 بود که پایین­تر از حد انتظار است. دیگر یافته­ها حاکی از این است که 60/0 شرکتها در سطح آمادگی اطلاعاتی و درصدی نیز در همین حدود(57/0) دارای سطح بروشوری در کسب وکار الکترونیکی هستند. یافته­های رگرسیونی نشان میدهد زیرساختهای فناوری با 87/0و عامل منابع انسانی با 62/0، بیشترین سهم را دارا بوده­اند.
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2863_4346f7b2ae231bc0c9464b1e67000ecd.pdf
آمادگی کسب وکار الکترونیکی
بازارهای اینترنتی
زیرساختها
عوامل انسانی
شرکتهای کوچک و متوسط
آمادگی کسب وکار الکترونیکی
بازارهای اینترنتی
زیرساختها
عوامل انسانی
شرکتهای کوچک و متوسط
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
2017-05-22
12
1
51
80
2864
Research Paper
پیشبینی نرخ رسمی ارز در ایران با استفاده از مدل خودرگرسیونی ARIMA همراه با عاملهای مداخلهای و مقایسهی آن با مدل گام تصادفی
پیشبینی نرخ رسمی ارز در ایران با استفاده از مدل خودرگرسیونی ARIMA همراه با عاملهای مداخلهای و مقایسهی آن با مدل گام تصادفی
سمیه شاهحسینی
1
علی رضایی
ali.rezaei7091@yahoo.com
2
استادیار گروه اقتصاد بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناسی ارشدآمار ریاضی، دانشگاه علامه طباطبائی
نرخ ارز یکی از متغیرهای مهم و کلیدی اقتصادی میباشد که میتواند با تأثیر بر وضعیت تجارت خارجی و تراز پرداختها، تأثیرات بهسزایی بر وضعیت تولید، تورم، اشتغال و سایر متغیرهای اقتصاد کلان بگذارد. با توجه به تغییرات فراوان نرخ ارز در ایران طی سی و پنج سال گذشته و علاوه بر آن با توجه به وابستگی درآمدهای ارزی کشور به صادرات نفت خام و وابستگی بودجههای سنواتی به نرخ ارز، تعیین نرخ ارز و پیشبینی نوسانات آن ضمن کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز، منجر به برنامهریزی بهتر در بودجههای سنواتی، واردات مواد اولیه مورد نیاز کشور و نیز صادرات غیرنفتی میشود. بر این اساس مقاله حاضر به مدلسازی و پیشبینی نرخ رسمی ارز در ایران با استفاده از مدل خودرگرسیونی ARIMA همراه با عاملهای مداخلهای میپردازد و این الگو را با مدل گامبرداری تصادفی مقایسه میکند. ابتدا با استفاده از نرمافزار R و بکارگیری دادههای نرخ رسمی ارز از سال 1357 تا 1394، دو مدل مذکور برازش شده و مقایسه میشوند و در مرحله بعد با مدل مناسب، نرخ رسمی ارز برای سالهای 1395 تا 1404 پیشبینی میشود. نتایج حاکی از آن است که مدل ARIMA همراه با عاملهای مداخلهای عملکرد بهتری در مقایسه با مدل گام تصادفی دارد.
نرخ ارز یکی از متغیرهای مهم و کلیدی اقتصادی میباشد که میتواند با تأثیر بر وضعیت تجارت خارجی و تراز پرداختها، تأثیرات بهسزایی بر وضعیت تولید، تورم، اشتغال و سایر متغیرهای اقتصاد کلان بگذارد. با توجه به تغییرات فراوان نرخ ارز در ایران طی سی و پنج سال گذشته و علاوه بر آن با توجه به وابستگی درآمدهای ارزی کشور به صادرات نفت خام و وابستگی بودجههای سنواتی به نرخ ارز، تعیین نرخ ارز و پیشبینی نوسانات آن ضمن کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز، منجر به برنامهریزی بهتر در بودجههای سنواتی، واردات مواد اولیه مورد نیاز کشور و نیز صادرات غیرنفتی میشود. بر این اساس مقاله حاضر به مدلسازی و پیشبینی نرخ رسمی ارز در ایران با استفاده از مدل خودرگرسیونی ARIMA همراه با عاملهای مداخلهای میپردازد و این الگو را با مدل گامبرداری تصادفی مقایسه میکند. ابتدا با استفاده از نرمافزار R و بکارگیری دادههای نرخ رسمی ارز از سال 1357 تا 1394، دو مدل مذکور برازش شده و مقایسه میشوند و در مرحله بعد با مدل مناسب، نرخ رسمی ارز برای سالهای 1395 تا 1404 پیشبینی میشود. نتایج حاکی از آن است که مدل ARIMA همراه با عاملهای مداخلهای عملکرد بهتری در مقایسه با مدل گام تصادفی دارد.
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2864_f4ac813b146cae12c1850d14ac5f7af3.pdf
طبقهبندیJEL:F31
F37
C14
C15
C53 نرخ ارز رسمی
پیشبینی نرخ ارز
مدل گام تصادفی
مدل خودرگرسیونی ARIMA
عاملهای مداخلهای
پیشبینی
طبقهبندیJEL:F31
F37
C14
C15
C53 نرخ ارز رسمی
پیشبینی نرخ ارز
مدل گام تصادفی
مدل خودرگرسیونی ARIMA
عاملهای مداخلهای
پیشبینی
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
2017-05-22
12
1
81
102
2865
Research Paper
اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر درآمد کسب و کار موسیقی صنعتی: شواهدی از کشورهای منتخب
اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر درآمد کسب و کار موسیقی صنعتی: شواهدی از کشورهای منتخب
مهدی فتح آبادی
mehdi_fa88@yahoo.com
1
علیرضا ولیزاده
2
استادیار دانشگاه
دانشجوی دکتری مدیریت، واحد آکسفورد- تهران مرکز
نفوذ اینترنت و فناوریهای نوین در دهه گذشته بر بسیاری از صنایع بخصوص موسیقی اثرگذار بوده است. هدف این مقاله ارزیابی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر درآمد کسب و کار موسیقی صنعتی بود. بدین منظور دادههای درآمد موسیقی صنعتی برای 20 کشور موجود در دوره 2004 تا 2012 استخراج و سپس آزمونهای تشخیص شامل آزمونهای وابستگی مقطعی، ناهمسانی واریانس و F لیمر و هاسمن انجام شد. نتایج برآورد اثرات ثابت مدل دادههای تلفیقی پویا برای دو گروه شاخص کلان و انفرادی فاوا حاکی از آن است موسیقی در زمره کالاهای لوکس بوده و با گسترش فرهنگ (کسب و کار موسیقی با یک وقفه) و بهبود وضع رفاهی مردم(درآمد سرانه)، درآمد کسب و کار موسیقی بهبود مییابد. شاخصهای کلان (مخارج سختافزار، نرمافزار و خدمات فناوری اطلاعات) و انفرادی (ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه) فاوا اثر منفی و معنادار بر درآمد موسیقی دارند.
نفوذ اینترنت و فناوریهای نوین در دهه گذشته بر بسیاری از صنایع بخصوص موسیقی اثرگذار بوده است. هدف این مقاله ارزیابی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر درآمد کسب و کار موسیقی صنعتی بود. بدین منظور دادههای درآمد موسیقی صنعتی برای 20 کشور موجود در دوره 2004 تا 2012 استخراج و سپس آزمونهای تشخیص شامل آزمونهای وابستگی مقطعی، ناهمسانی واریانس و F لیمر و هاسمن انجام شد. نتایج برآورد اثرات ثابت مدل دادههای تلفیقی پویا برای دو گروه شاخص کلان و انفرادی فاوا حاکی از آن است موسیقی در زمره کالاهای لوکس بوده و با گسترش فرهنگ (کسب و کار موسیقی با یک وقفه) و بهبود وضع رفاهی مردم(درآمد سرانه)، درآمد کسب و کار موسیقی بهبود مییابد. شاخصهای کلان (مخارج سختافزار، نرمافزار و خدمات فناوری اطلاعات) و انفرادی (ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه) فاوا اثر منفی و معنادار بر درآمد موسیقی دارند.
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2865_005905eedd15d8eef1dde81914ad6c18.pdf
طبقهبندی JEL: L86
L82
L96
Z11. موسیقی صنعتی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
درآمد سرانه
اینترنت
دادههای تلفیقی
اثرات ثابت
طبقهبندی JEL: L86
L82
L96
Z11. موسیقی صنعتی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
درآمد سرانه
اینترنت
دادههای تلفیقی
اثرات ثابت
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
2017-05-22
12
1
103
138
2889
Research Paper
بررسی مزیتهای نسبی و آمادگی صنایع کارخانهای ایران برای شرایط رقابتی تجارت آزاد و الحاق به سازمان تجارت جهانی (WTO)
بررسی مزیتهای نسبی و آمادگی صنایع کارخانهای ایران برای شرایط رقابتی تجارت آزاد و الحاق به سازمان تجارت جهانی (WTO)
یحیی فتحی
yahya.fathi@gmail.com
1
عباس شاکری
shakeri.abbas@gmail.com
2
محمدقلی یوسفی
mohammadgholi.yousefi@gmail.com
3
محمد مهدی بهکیش
4
دکترای اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار بازنشسته اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی
هدف از این تحقیق، بررسی مزیتهای نسبی و سنجش آمادگی صنایع کارخانهای ایران برای پیوستن به همگراییهای بینالمللی، بهویژه از طریق الحاق به سازمان تجارت جهانی میباشد. با توجه به ماهیت دادهها و خروجیهای مورد انتظار، در این مطالعه از رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره، و روش رتبهبندی تاپسیس (TOPSIS)، که امکان بهرهگیری از نظرات خبرگی برای دستیابی به اعتبار (validity) بالاتر، را فراهم میسازد، استفاده کردهایم. نتایج مطالعه حاکیاز آناستکه، علاوه بر مزیتهای نسبی سنتی و مبتنی بر منابع طبیعی، بخشی از دیگر صنایع کارخانهای کشور، نظیر؛ تولید جواهرات، ماشینآلات اداری و محاسباتی، قطعات خودرو، دارو و مواد شیمیایی مورد استفاده در پزشکی، ابزارهای اپتیکی و تجهیزات عکاسی، تولید ماشینآلات متالوژی- ذوب فلز، وسایل نقلیه موتوری، ...، هم تحت ثابت بودن سایر شرایط، از آمادگی بالقوه برای مواجهه با شرایط رقابتی تجارت آزاد برخوردار بوده و الحاق به WTO میتواند برای این صنایع فرصت تلقی شود.
هدف از این تحقیق، بررسی مزیتهای نسبی و سنجش آمادگی صنایع کارخانهای ایران برای پیوستن به همگراییهای بینالمللی، بهویژه از طریق الحاق به سازمان تجارت جهانی میباشد. با توجه به ماهیت دادهها و خروجیهای مورد انتظار، در این مطالعه از رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره، و روش رتبهبندی تاپسیس (TOPSIS)، که امکان بهرهگیری از نظرات خبرگی برای دستیابی به اعتبار (validity) بالاتر، را فراهم میسازد، استفاده کردهایم. نتایج مطالعه حاکیاز آناستکه، علاوه بر مزیتهای نسبی سنتی و مبتنی بر منابع طبیعی، بخشی از دیگر صنایع کارخانهای کشور، نظیر؛ تولید جواهرات، ماشینآلات اداری و محاسباتی، قطعات خودرو، دارو و مواد شیمیایی مورد استفاده در پزشکی، ابزارهای اپتیکی و تجهیزات عکاسی، تولید ماشینآلات متالوژی- ذوب فلز، وسایل نقلیه موتوری، ...، هم تحت ثابت بودن سایر شرایط، از آمادگی بالقوه برای مواجهه با شرایط رقابتی تجارت آزاد برخوردار بوده و الحاق به WTO میتواند برای این صنایع فرصت تلقی شود.
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2889_22226876242b26d0e3eb6c67e43d052c.pdf
کلید واژهها: سازمان تجارت جهانی (WTO)
صنایع کارخانهای
مزیت نسبی
بازبودن تجارت
فرآیند مذاکرات تجاری
کلید واژهها: سازمان تجارت جهانی (WTO)
صنایع کارخانهای
مزیت نسبی
بازبودن تجارت
فرآیند مذاکرات تجاری
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اقتصاد و تجارت نوین
1735-6415
2821-0115
2017-05-22
12
1
139
167
2890
Research Paper
اثرات سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی بر سطح کارآفرینی افراد با استفاده از مدلهای گسسته (مطالعه موردی: شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز)
اثرات سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی بر سطح کارآفرینی افراد با استفاده از مدلهای گسسته (مطالعه موردی: شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز)
پرویز محمدزاده
pmohamdzadeh@tabrzu.ac.ir
1
داود بهبودی
dbehbudi@tabrzu.ac.ir
2
محمد باقر بهشتی
3
حسن عبدی
hassanabdi77@gmail.com
4
معاون/سازمان برنامه و بودجه استان اذربایجان شرقی
دانشیار دانشکدهی اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز
استاد دانشکدهی اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشکدهی اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز
هدف اصلی این مطالعه، بررسی اثرات سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی بر سطح کارآفرینی افراد می­باشد. برای برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران و برای تعیین روایی پرسش­نامه از پانل متخصصان و به منظور برآورد پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. با استفاده از الگوهای گسسته لاجیت (Logit) و پروبیت (Probit) و لاجیت و پروبیت رتبه­ای (Order Logit and Probit)، مدل اقتصادسنجی تصریح و تخمین زده شد. نتایج حاصل از برآورد مدل با استفاده از اطلاعات حاصل از نمونه 121 نفری صاحبان بنگاه­های مستقر در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز در سال 1395 نشان می­دهد که سرمایه فیزیکی و سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معنی­دار و متغیر سرمایه انسانی (تحصیلات) تأثیر منفی و معنی­دار بر سطح کارآفرینی افراد داشته است. بنابراین با توجه به اهمیت کارآفرینی در کشور توصیه می­شود که زمینه­های تقویت متغیرهای اثرگذار سرمایه فیزیکی و سرمایه اجتماعی بر سطح کارآفرینی افراد فراهم گردد و در زمینه بهبود کیفیت تحصیلات دانشگاهی یک بازنگری اساسی صورت گیرد.
هدف اصلی این مطالعه، بررسی اثرات سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی بر سطح کارآفرینی افراد می­باشد. برای برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران و برای تعیین روایی پرسش­نامه از پانل متخصصان و به منظور برآورد پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. با استفاده از الگوهای گسسته لاجیت (Logit) و پروبیت (Probit) و لاجیت و پروبیت رتبه­ای (Order Logit and Probit)، مدل اقتصادسنجی تصریح و تخمین زده شد. نتایج حاصل از برآورد مدل با استفاده از اطلاعات حاصل از نمونه 121 نفری صاحبان بنگاه­های مستقر در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز در سال 1395 نشان می­دهد که سرمایه فیزیکی و سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معنی­دار و متغیر سرمایه انسانی (تحصیلات) تأثیر منفی و معنی­دار بر سطح کارآفرینی افراد داشته است. بنابراین با توجه به اهمیت کارآفرینی در کشور توصیه می­شود که زمینه­های تقویت متغیرهای اثرگذار سرمایه فیزیکی و سرمایه اجتماعی بر سطح کارآفرینی افراد فراهم گردد و در زمینه بهبود کیفیت تحصیلات دانشگاهی یک بازنگری اساسی صورت گیرد.
https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2890_124ad34a2c26024ae7c7ae48fea09850.pdf
طبقه­بندی JEL: L26
J24
C35
Z21
A23 واژگان کلیدی: کارآفرینی؛ سرمایه فیزیکی؛ سرمایه انسانی؛ سرمایه اجتماعی؛ مدل­های گسسته لاجیت و پروبیت
طبقه­بندی JEL: L26
J24
C35
Z21
A23 واژگان کلیدی: کارآفرینی؛ سرمایه فیزیکی؛ سرمایه انسانی؛ سرمایه اجتماعی؛ مدل­های گسسته لاجیت و پروبیت