@article { author = {تاری, فتح اله and اسماعیل پورمقدم, هادی and دهباشی, وحید}, title = {بررسی منحنی J در روابط تجاری ایران براساس رویکرد تراز تجاری کل}, journal = {new economy and trad}, volume = {12}, number = {2}, pages = {1-16}, year = {2017}, publisher = {institute of humanities and cultural studies}, issn = {1735-6415}, eissn = {2821-0115}, doi = {}, abstract = {تأثیر نرخ ارز بر تراز تجاری یکی از موضوع­های پایه­ای و در عین حال بحث برانگیز در حوزه اقتصاد بین الملل است؛ به طوری که تغییرات نرخ ارز موجب بروز آثار متفاوتی در حجم تجارت یک کشور در کوتاه­مدت و بلندمدت می­گردد. اثرات متفاوت نرخ ارز در کوتاه­مدت و بلندمدت می­تواند مسیر زمانی تغییر در حساب جاری را به صورت منحنی J شکل دهد. در این مقاله روابط تجاری ایران با سایر نقاط جهان با رویکرد تراز تجاری کل به طور کامل در نظر گرفته شده و وجود پدیده منحنیJ  در اقتصاد ایران، با استفاده از روش اقتصادسنجی الگوی خودرگرسیونی با وقفه­های توزیعی (ARDL) و الگوی تصحیح خطا (ECM) بررسی گردیده است. نتایج نشان می­دهد پدیده منحنی J در اقتصاد ایران با رویکرد تراز تجاری کل صادق نمی­باشد، به­طوری­که واکنش تراز تجاری نسبت به افزایش نرخ ارز هم در کوتاه­مدت و هم در بلندمدت مثبت و معنی­دار بوده است.}, keywords = {واژه­های کلیدی: منحنی J,نرخ ارز,تراز تجاری,الگویARDL,ایران. طبقه­بندی JEL: C22,F14,F31}, title_fa = {بررسی منحنی J در روابط تجاری ایران براساس رویکرد تراز تجاری کل}, abstract_fa = {تأثیر نرخ ارز بر تراز تجاری یکی از موضوع­های پایه­ای و در عین حال بحث برانگیز در حوزه اقتصاد بین الملل است؛ به طوری که تغییرات نرخ ارز موجب بروز آثار متفاوتی در حجم تجارت یک کشور در کوتاه­مدت و بلندمدت می­گردد. اثرات متفاوت نرخ ارز در کوتاه­مدت و بلندمدت می­تواند مسیر زمانی تغییر در حساب جاری را به صورت منحنی J شکل دهد. در این مقاله روابط تجاری ایران با سایر نقاط جهان با رویکرد تراز تجاری کل به طور کامل در نظر گرفته شده و وجود پدیده منحنیJ  در اقتصاد ایران، با استفاده از روش اقتصادسنجی الگوی خودرگرسیونی با وقفه­های توزیعی (ARDL) و الگوی تصحیح خطا (ECM) بررسی گردیده است. نتایج نشان می­دهد پدیده منحنی J در اقتصاد ایران با رویکرد تراز تجاری کل صادق نمی­باشد، به­طوری­که واکنش تراز تجاری نسبت به افزایش نرخ ارز هم در کوتاه­مدت و هم در بلندمدت مثبت و معنی­دار بوده است.}, keywords_fa = {واژه­های کلیدی: منحنی J,نرخ ارز,تراز تجاری,الگویARDL,ایران. طبقه­بندی JEL: C22,F14,F31}, url = {https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2891.html}, eprint = {https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2891_b4d28b510912bf650b05fb0690a5dcf1.pdf} } @article { author = {Salem, Ali Asghar and مروت, حبیب}, title = {برآورد تابع تقاضای خدمات اینترنت در بخش خانگی مناطق شهری ایران}, journal = {new economy and trad}, volume = {12}, number = {2}, pages = {17-39}, year = {2017}, publisher = {institute of humanities and cultural studies}, issn = {1735-6415}, eissn = {2821-0115}, doi = {}, abstract = {در این تحقیق به منظور برآورد تابع تقاضای خدمات اینترنت در بخش خانگی مناطق شهری ایران، از فرم تبعی سیستم معادلات تقاضای تقریبا ایده­ال استفاده شده است. این مدل با استفاده از داده­های تلفیقی و روش رگرسیون‌های به ظاهر نامرتبط و بکارگیری اطلاعات 131،744 خانوار شهری در کشور و همچنین گروه‌بندی کالاهای مورد مصرف خانوار به 15 گروه کالایی مرتبط با اینترنت طی سال‌های 1393-1387 تخمین زده شده است. همچنین جهت افزایش دقت برآوردها از شاخص‌های قیمتی کالاها و گروه کالاهای مختلف در مناطق مختلف کشور (استانی) استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که اینترنت در ایران کالایی لوکس (کشش درآمدی 94/1) و پر کشش (با کشش قیمتی5/1-) است. علاوه بر این نتایج نشان می دهد که اینترنت با «آموزش و تحصیلات» و «تلفن» مکمل و با «تفریحات»، «روزنامه» و «سایر ارتباطات» رابطه جانشینی دارد.}, keywords = {واژگان کلیدی: اینترنت,سیستم تقاضای تقریبا ایده‌آل,روش رگرسیون‌های به ظاهر نامرتبط (SUR),داده‌های خرد بودجه خانوار,شاخص قیمت استانی طبقه بندی JEL : L86,Q11,D12}, title_fa = {برآورد تابع تقاضای خدمات اینترنت در بخش خانگی مناطق شهری ایران}, abstract_fa = {در این تحقیق به منظور برآورد تابع تقاضای خدمات اینترنت در بخش خانگی مناطق شهری ایران، از فرم تبعی سیستم معادلات تقاضای تقریبا ایده­ال استفاده شده است. این مدل با استفاده از داده­های تلفیقی و روش رگرسیون‌های به ظاهر نامرتبط و بکارگیری اطلاعات 131،744 خانوار شهری در کشور و همچنین گروه‌بندی کالاهای مورد مصرف خانوار به 15 گروه کالایی مرتبط با اینترنت طی سال‌های 1393-1387 تخمین زده شده است. همچنین جهت افزایش دقت برآوردها از شاخص‌های قیمتی کالاها و گروه کالاهای مختلف در مناطق مختلف کشور (استانی) استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که اینترنت در ایران کالایی لوکس (کشش درآمدی 94/1) و پر کشش (با کشش قیمتی5/1-) است. علاوه بر این نتایج نشان می دهد که اینترنت با «آموزش و تحصیلات» و «تلفن» مکمل و با «تفریحات»، «روزنامه» و «سایر ارتباطات» رابطه جانشینی دارد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: اینترنت,سیستم تقاضای تقریبا ایده‌آل,روش رگرسیون‌های به ظاهر نامرتبط (SUR),داده‌های خرد بودجه خانوار,شاخص قیمت استانی طبقه بندی JEL : L86,Q11,D12}, url = {https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2892.html}, eprint = {https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2892_8aae86f1abf283cca759cda9fe0c443b.pdf} } @article { author = {شاه‌آبادی, ابوالفضل and صالحیان بهروز, محمد}, title = {ارزیابی کارایی شعب بانک توسعه صادرات ایران}, journal = {new economy and trad}, volume = {12}, number = {2}, pages = {41-70}, year = {2017}, publisher = {institute of humanities and cultural studies}, issn = {1735-6415}, eissn = {2821-0115}, doi = {}, abstract = {در اندازه­گیری کارایی، ترکیب روش شبکه عصبی مصنوعی و روش تحلیل سلسله مراتبی یکی از بهترین روش­هایی است که مشکلات مربوط به روش­های سنتی و شبکه عصبی مصنوعی از قبیل: عدم توانایی آنها برای در نظر گرفتن شاخص­های ورودی و خروجی چندگانه، ادغام نمرات کارایی و حصول رتبه­بندی جامع شعب در ارزیابی کارایی واحدهای دارای چند خروجی و... را ندارد. لذا پژوهش حاضر با ترکیب روش شبکه عصبی مصنوعی و روش تحلیل سلسله مراتبی با بکارگیری دیدگاه واسطه­گری، متغیرهای کل سپرده­ها، هزینه­های جذب منابع، هزینه­های عملیاتی به عنوان ورودی و کل تسهیلات، سود ناشی از تسهیلات و درآمدهای غیرتسهیلاتی(کارمزد) به عنوان متغیرهای خروجی به اندازه­گیری، ارزیابی و مقایسه کارایی شعب بانک توسعه صادرات ایران طی سال­های 1383 تا 1393 می­پردازد. نتایج این مطالعه نشان می­دهد، از بین شعب مورد ارزیابی بر اساس معیار کارایی جامع در سال­های 1383 تا 1387 شعبه مرکزی و از سال 1387 تا 1393 شعبه زنجان کاراترین شعبه محسوب گردیده­اند.  }, keywords = {واژه­های کلیدی: کارایی، شبکه­های عصبی مصنوعی، روش تحلیل سلسله مراتب، شعب بانک توسعه صادرات طبقه بندی JEL: G21,C45}, title_fa = {ارزیابی کارایی شعب بانک توسعه صادرات ایران}, abstract_fa = {در اندازه­گیری کارایی، ترکیب روش شبکه عصبی مصنوعی و روش تحلیل سلسله مراتبی یکی از بهترین روش­هایی است که مشکلات مربوط به روش­های سنتی و شبکه عصبی مصنوعی از قبیل: عدم توانایی آنها برای در نظر گرفتن شاخص­های ورودی و خروجی چندگانه، ادغام نمرات کارایی و حصول رتبه­بندی جامع شعب در ارزیابی کارایی واحدهای دارای چند خروجی و... را ندارد. لذا پژوهش حاضر با ترکیب روش شبکه عصبی مصنوعی و روش تحلیل سلسله مراتبی با بکارگیری دیدگاه واسطه­گری، متغیرهای کل سپرده­ها، هزینه­های جذب منابع، هزینه­های عملیاتی به عنوان ورودی و کل تسهیلات، سود ناشی از تسهیلات و درآمدهای غیرتسهیلاتی(کارمزد) به عنوان متغیرهای خروجی به اندازه­گیری، ارزیابی و مقایسه کارایی شعب بانک توسعه صادرات ایران طی سال­های 1383 تا 1393 می­پردازد. نتایج این مطالعه نشان می­دهد، از بین شعب مورد ارزیابی بر اساس معیار کارایی جامع در سال­های 1383 تا 1387 شعبه مرکزی و از سال 1387 تا 1393 شعبه زنجان کاراترین شعبه محسوب گردیده­اند.}, keywords_fa = {واژه­های کلیدی: کارایی، شبکه­های عصبی مصنوعی، روش تحلیل سلسله مراتب، شعب بانک توسعه صادرات طبقه بندی JEL: G21,C45}, url = {https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2893.html}, eprint = {https://jnet.ihcs.ac.ir/article_2893_f4b19a3ac324f3a8afeee89464e0adf8.pdf} }